|
De ce mîncăm miel, pască şi ouă de Paşti
Tradiții precreștine, vechi de mii de ani, preluate de la iudei sau chinezi, au fost adaptate și îmbogățite. Astăzi, ele fac parte integrantă din ființa poporului moldovenesc.
Mielul este alimentul pascal cu cea mai veche tradiţie. Îşi are originea în perioada de dinaintea eliberării evreilor din robie. Cum Faraonul nu a vrut să-i lase pe iudei să plece spre Pămîntul Făgăduinţei, Dumnezeu a trimis asupra Egiptului zece plăgi. Cea mai cumplită a fost moartea celor întîi născuţi. Pentru ca evreii să fie feriţi de plagă, Dumnezeu le-a cerut ca fiecare familie să taie cîte un miel, să ungă cu sîngele lui pragurile uşilor şi ferestrelor, iar carnea să o mănînce friptă în foc, împreună cu azimă (pîine nedospită) şi ierburi amare. Dacă în Vechiul Testament mielul simboliza trecerea de la robie la libertate, pentru creştini mielul simbolizează sacrificiul lui Hristos pentru eliberarea omului din jugul păcatului.
„Cruce-n casă, cruce pe masă!”
Azima (austera pască evreiască) a suferit o evoluţie spectaculoasă pînă la bogăţia păştii, cu aluat pufos de cozonac, brînză grasă de vaci, ouă, stafide, smîntînă, rom etc. De obicei, aceasta are formă rotundă, deoarece se crede că scutecele lui Hristos au fost rotunde. Deasupra se aşază un colac împletit în trei (simbol al Sfintei Treimi, rotund, deci infinit) şi o cruce.
Etnografa Elena Niculiţă Voronca scrie că înainte de a se face pasca, femeile „se grijesc, se spală pe cap, se piaptănă, îmbracă straie curate, fac rugăciuni şi apoi se apucă de plămădit” Şi faza coacerii este ritualizată: „Cînd pun în cuptor, fac cruce cu lopata sus, pe tuspatru pereţii şi apoi la gura cuptorului, zicînd: Cruce-n casă, / Cruce-n masă, /Cruce-n cer /Cruce-n pămînt,/Dumnezeu cu noi la masă,/Maica Precistă pe fereastră.”
Trei zile, masă întinsă
Oul este simbolul vieţii, al fecundităţii şi al lumii. Chinezii au fost primii care au vopsit ouă, acum 4000 de ani. De ce au fost ele preluate de creştini? O legendă spune că Maica Domnului, care plîngea sub Crucea pe care pătimea Fiul ei, avea un coş cu ouă. Sîngele Domnului a căzut peste ele şi le-a înroşit. De atunci, pentru a aminti de Răstignire, creştinii înroşesc ouă. Cînd se ciocnesc, persoana mai vîrstnică loveşte oul celui mai tînăr, zicînd „Hristos a înviat!”. Acela răspunde „Adevărat a-nviat!”. Ouă se ciocnesc doar cap în cap, niciodată cu fundul.
„Să fiu sănătos şi rumen ca oul roşu!”
La întoarcerea de la slujba de Înviere, creştinii toarnă apă neîncepută într-un lighean sau într-o cană, în care pun un ou roşu şi un bănuţ de argint. Apoi, toată familia se spală cu apa aceea pe faţă, după care îşi dau cu oul roşu peste obraz, zicînd: „Să fiu sănătos şi obrazul să-mi fie rumen ca oul”. După care se dau cu banul de argint: „Să fiu mîndru şi curat ca argintul”. Fetele au zicerile lor speciale: „Să fiu uşoară aşa cum sunt cojile de ouă care plutesc pe apă” sau „Să trec la joc din mînă în mînă, ca banul”. După care familia se aşază la masă.
Sursa: evz.ro
- O nouă locație cu multe posibilități pentru tineri: A fost lansat Centrul Comunitar YMCA Moldova pen…
- Haosul de pe Aeroportul Chișinău: Poliția de frontieră vine cu o reacție la nemulțumirea oamenilor
- Persoanele născute în Moldova, avînd cetățenia altor state, pot cere recunoașterea cetățeniei moldov…
- Un nou concert grandios al naistului Constantin Moscovici și Crazy Orchestra
- PROmaraton: Împreună alergăm, împreună salvăm vieți
- Moldova marchează zece ani de liberalizare a regimului de vize
În contextul lansării programului ”Satul European”, ce probleme vitale există în localitatea dumneavoastră?
- Statut:
- Municipiu
- Prima atestare:
- 1436
- Populația:
- 779 800 locuitori
Municipiul Chișinău este capitala Republicii Moldova, centru urban cu important potenţial economic, social, cultural. Amplasat în partea centrală a țării, este traversat de rîul Bîc. Conform datelor recensămîntului din anul 2004, populaţia oraşului constituie 779 800 locuitori. Prima atestare documentară a Chişinăului datează din anul 1436, cînd domnitorii Ilie şi Ştefan întăresc logofătului Oancea posesiunile sale, aflate în hotar cu “Cheşeneul lui Acbaş". În 1576 documentele menţionează Chişinăul ca sat în ţinutul Lăpuşnei, cu mori în Bîc.
Comentarii
(2)Возможно румыны и переняли свои традиции от евреев и китайцев))) Но молдаване нет.
"Дохристианские традиции, которым много тысяч лет, были переняты от евреев и китайцев" ?
От евреев вы переняли христианство, а не дохристианские традиции! До христианства были древнеславянские языческие традиции, которые христианство так и не смогло выбить из людских душ и уничтожить. Поэтому они просто наложили свой смысл на все древние языческие обычаи, насадили своих святых. Все языческие праздники были переименованы в честь христианских святых.
И традиция красить яйца - тоже языческая славянская, но никак не китайская!
От вашего сайта не ожидала такого бреда... Moldovenii блин. Вы пропагандируете любовь к своей земле и почитание памяти предков, а сами берёте статью трехлетней давности с какого-то дурацкого румынского сайта и кидаете своим читателям перевод (причем неумелый перевод!). А самим залезть в историю и покопаться лень, и написать нормальную статью? Позор вам!